Eén virus is genoeg voor u en uw instelling: Phishing

  • Een phishingmail van Belfius ontvangen? Meld het ons!

    Stuur het originele bericht naar phishing@belfius.be.
    Gelieve geen scans of screenshots te nemen, zodat we de gegevens in de e-mail zo goed mogelijk kunnen onderzoeken.
    Ontvangt u regelmatig phishingmails in uw professionele mailbox? Klik dan op de ‘Report Phishing’-knop.
  • Phishers hengelen naar uw contactgegevens


    Welke risico loopt u wanneer u de gegevens invult?

    • In de toekomst loopt u het gevaar om nog meer phishingmails of valse sms’en te ontvangen.
    • De phisher kan u in de komende dagen of weken in naam van Belfius opbellen. 


    Wat moet u doen als u een phishingmail ontvangen hebt?

    • Klik nooit op de link in de e-mail, want deze verwijst naar een valse Belfius-pagina. 
    • Meld valse Belfius-phishingmails onmiddellijk aan phishing@belfius.be.
    • Hebt u toch op de link geklikt, maar geen persoonlijke gegevens ingevuld? Dan is er normaal geen direct gevaar.
    • Op de link geklikt en uw persoonlijke gegevens ingevuld?
      • Wees dan waakzaam voor verdachte telefoontjes waarbij naar codes wordt gevraagd.

    Meer info over vermoeden van fraude  

  • Ik word opgebeld door het telefoonnummer van mijn bank. Is de persoon aan de andere kant van de lijn te vertrouwen?

    Niet altijd. Spijtig genoeg misbruiken fraudeurs telefoonnummers van Belgische banken om zich bij klanten als betrouwbare bankiers voor te doen. Ze gebruiken hiervoor een internettoepassing om het telefoonnummer van uw bank op uw smartphone te laten verschijnen. In werkelijkheid hebt u een oplichter aan de lijn.
  • Hoe herken ik een fraudeur tijdens een telefoongesprek?

    U ontmaskert een bedrieger wanneer die naar uw bankcodes vraagt. Uw bankier zal u die nooit telefonisch opvragen.
  • Welke gegevens mag ik nooit delen tijdens een telefoongesprek?

    Deel nooit uw pincode, wachtwoorden of codes die u hebt aangemaakt met uw kaartlezer. Een echte bankmedewerker zal nooit naar deze gegevens vragen. Ga niet in op deze vragen en meld de fraudepoging meteen bij uw bank.
  • Kan ik een fraudeur aan de lijn krijgen, wanneer ik zelf naar het nummer van mijn bank bel?

    Belt u zelf naar een erkend nummer van uw bank, dan bent u veilig. Vervalsers kunnen telefoonnummers van banken enkel misbruiken om er zelf oproepen mee te doen, niet om oproepen te ontvangen.
  • Mijn unieke codes van de kaartlezer zijn beveiligd, mag ik ze telefonisch doorgeven?

    Deel tijdens een telefoongesprek zeker geen codes die u met uw kaartlezer hebt aangemaakt. In combinatie met uw kaartnummer kunnen fraudeurs namelijk hiermee geld van uw rekening afhalen.
  • Wat als andere bedrijven me plots bellen om te helpen bij een technisch probleem?

    De veiligste manier om met dit soort telefoontjes om te gaan is om het gesprek zo snel mogelijk te beëindigen. Softwarebedrijven zullen nooit uit zichzelf contact met u opnemen om eventuele pc-problemen op te lossen. Dit zijn verzonnen technische problemen, waarbij een fraudeur probeert uw geld naar een ‘veilige rekening’ te transfereren. Ga hier dus nooit op in. Hoe langer men u aan de praat houdt, hoe meer men u emotioneel onder druk zal proberen te zetten.
  • Zijn er andere opvallende verschillen tussen een echte en een valse bankmedewerker?

    Wordt u ’s avonds, ’s nachts, in het weekend of op feestdagen opgebeld met vragen over uw bankrekening? Dan hebt u zeker met een fraudeur te maken, die zich als uw bankmedewerker voordoet. Uw bank zal u nooit buiten de normale werkuren bellen. Hang meteen op en meld de fraudepoging bij uw bank.
  • Moet ik even waakzaam zijn als ik sms’jes en e-mails ontvang?

    Zeker en vast, want oplichters hebben verschillende manieren om u om de tuin te leiden. Zo versturen ze e-mails die er exact hetzelfde uitzien als die van uw bank. Of ze sturen sms’en via een ‘gewoon’ mobiel nummer. Hanteer daarom steeds deze veiligheidsregels: deel nooit uw persoonlijke gegevens, rekeningnummers of bankcodes. 

    Tot slot vragen we u om verdachte berichten te melden aan verdacht@safeonweb.be. Wordt Belfius vermeld in de frauduleuze sms of e-mail? Meld dit dan ook aan phishing@belfius.be. (suspect@safeonweb.be)

  • Mag ik op een link met de naam van mijn bank klikken?

    Uw bank werkt altijd met éénzelfde webadres. In het geval van Belfius is dat www.belfius.be/... . Fraudeurs proberen doelbewust mensen te doen klikken op een nagemaakte link, die sterk op het webadres van de bank lijkt, maar toch verschillen bevat. Zo kan er een extra streepje staan, of kan er een letter verschillen. 

    Klikt u op de valse link, dan wordt u naar een door de fraudeurs nagebootste webpagina geleid, die vaak sterk lijkt op de veilige webpagina van uw bank. Van hieruit wil men naar uw persoonlijke gegevens vragen of u kwaadaardige applicaties doen installeren. 

    Het is dus belangrijk om valse weblinks snel te herkennen en er niet op te klikken. Voor verdere toelichting en enkele voorbeelden kan u hier terecht.

  • Hoe herken ik sms’jes en e-mails van oplichters?

    Controleer altijd de link, het e-mailadres of telefoonnummer van de afzender. Stemmen de gegevens niet overeen met de door u gekende (officiële website, officieel telefoonnummer), dan is dit sowieso verdacht. 

    U wil op een veilige manier het webadres achterhalen waarnaar een link verwijst? Het volstaat om met de muis, zonder te klikken, even over de link te zweven. Het webadres zal tevoorschijn komen. Wijkt de link van het officiële www.belfius.be/...-adres af? Klik dan niet op de link en signaleer onmiddellijk de e-mail of sms aan phishing@belfius.be.

  • Graag nog meer te weten komen van de laatste evoluties rond phishing?

    U vindt alle informatie over phishing en andere fraude terug op de website van Safeonweb.be: Wees slimmer dan een phisher’ (safeonweb.be)

    Download de Safeonweb-app en ontvang 2 soorten waarschuwingen:

    • 'Bedreigingen', wanneer er een infectie op uw wifinetwerk is gemeld aan Safeonweb. 
    • 'Nieuws', over algemene cyberdreigingen in ons land.