FAQ

Q&A

  • Waar vind ik de sociale rekeningen?

    Ga naar ‘Producten’ > ‘Sociale rekeningen’ > ‘Overzicht’. Via het uitrolmenu bovenaan kiest u de gewenste groeperingsrekening.
  • Hoe kan ik een sociale rekening vereffenen?

    • Alvorens de rekening te vereffenen, moet u de controles uitvoeren die vermeld staan op het vereffeningscherm.
    • Als u een betaalrekening vereffent, dan wordt de opvragingsrekening automatisch ook vereffend.
    • Het saldo van de opvragingsrekening wordt gestort op de rekening budgetbeheer of schuldbemiddeling en vervolgens overgeboekt naar de rekening die u hebt vermeld voor de vereffening van de tegoeden.
    • Ga naar ‘Producten’ > ‘Sociale rekeningen’ > ‘Overzicht’.
    • Selecteer via het uitrolmenu de gewenste groeperingsrekening.
    • Bij ‘Kies een product’ selecteert u de te vereffenen rekening.
    • Klik rechts van het rekeningnummer op de 3 bolletjes en selecteer ‘Vereffenen’.
    • U kan de rekening op 2 manieren vereffenen:
      • ‘Via een groep’: in dit geval wordt de rekening vereffend naar een rekening van uw entiteit.
      • ‘Via een andere rekening’: in dit geval kan u een rekeningnummer inbrengen, naar waar de rekening wordt vereffend.
  • De rekening kan niet worden vereffend via BelfiusWeb; wat moet ik doen?

    Ga naar de rubriek "Documenten/FAQ/Contacten – Alle nuttige documenten – Sociale Rekeningen – Socialebijstandsrekening" en klik op de link in "Manuele procedure". Druk het document "Aanvraag tot wijziging (1233)" af.

    Vul de rubriek "Rekening(en) afsluiten" en vermeld het rekeningnummer waarop het saldo van de rekening mag worden gestort. Laar het document door de beheerde persoon ondertekenen en stuur het via e-mail terug naar sociale-rekeningen@belfius.be

  • De beheerde persoon verhuist en zijn dossier moet worden overgemaakt naar een ander OCMW. Welk document moet er ingevuld worden?

    Ga naar de rubriek "Documenten/FAQ/Contacten – Alle nuttige documenten – Sociale Rekeningen – Socialebijstandsrekening" en kik op de link in "Manuele procedure". Druk het document "Aanvraag tot wijziging (1233)" af.

    Dat moet worden ondertekend door het oude OCMW en door het nieuwe OCMW waarnaar het dossier van de beheerde persoon verhuist.

    Stuur het document via e-mail naar sociale-rekeningen@belfius.be

  • Hoe een sociale rekening openen en beheren?

    U kan sociale rekeningen openen en beheren in BelfiusWeb. Eenvoudig, snel en efficiënt!

    U vindt de procedures in de handleiding "Sociale Rekeningen" die beschikbaar is in BelfiusWeb.

    Enkele handige tips:

    • Zorg ervoor dat u beschikt over de identiteitsdocumenten van de personen die u beheert. Als u beschikt over de elektronische identiteitskaart, kan u ze gemakkelijk inlezen met de kaartlezer.
    • Als de door u beheerde persoon niet aanwezig is op het ogenblik dat u de rekening(en) opent, zijn de te ondertekenen documenten gedurende 30 dagen beschikbaar in de rubriek van het menu "Te ondertekenen / Documenten / Aangevraagde producten".
    • Alle documenten die nodig zijn voor het openen, beheren en vereffenen van de rekeningen zijn beschikbaar in de rubriek "Documenten/FAQ/Contacten – Alle nuttige documenten – Sociale Rekeningen".
    • Nieuw: de openingsdocumenten van de rekening worden afgedrukt in de taal van de door u beheerde persoon, zoals u ze hebt geconfigureerd bij de aanmaak van de rekening.
  • Ik heb gevraagd om de opening van een rekening, maar nu staat die afgebeeld met een driehoekje in het overzicht van de sociale rekeningen. Wat moet ik doen?

    Imgnewfaq38a

    Klik op het driehoekje om te weten te komen welke documenten verhinderen dat de rekening wordt geopend.

    Imgnewfaq38b

    Er verschijnt een boodschap met de ontbrekende documenten.

    Als de persoon werd geïdentificeerd bij het inlezen van de identiteitskaart en als de openingsaanvraag werd ondertekend door alle partijen, kan je ze terugvinden in de rubriek "Te ondertekenen / Documenten / Aangevraagde producten" binnen 30 dagen na de Invoering van het indienen van de aanvraag.

    Imgnewfaq38c

    Als het gaat om een manuele opening of als er meer dan 30 dagen verstreken zijn sinds de elektronische opening van de rekening in BelfiusWeb, kan u de betrokken documenten terugvinden, ze manueel invoeren en ze via e-mail versturen naar sociale-rekeningen@belfius.be. Ga naar de rubriek "Documenten/FAQ/Contacten – Alle nuttige documenten – Sociale Rekeningen – Socialebijstandsrekening" en kik op de link in "Manuele procedure". Druk de volgende documenten af:

    • Identificatiegegevens van de klant
    • Opening sociale rekening
    • Voeg een kopie van de voor- en de achterzijde van het identiteitsdocument toe
    Imgnewfaq38dImgnewfaq38eImgnewfaq38fImgnewfaq38gImgnewfaq38h