FAQ

Q&A

  • Hoe monitor ik ingevoerde uitgebreide transacties?

    • Via ‘Transacties in voorbereiding’/‘Bestanden’. Gebruik de tabbladen ‘Alle’ of ‘Te tekenen’
      • Tabblad ‘Alle’: hier vindt u alle betalingen die aanvaard zijn door Belfius, die nog in afwachting van ondertekening of foutief zijn. U maakt selecties aan de hand van de ‘Filter’ of kiest met het uitrolmenu naast ‘Filter’ voor welke entiteit u bestanden wil zien.

        NEWFAQ02a

        • Met de knop ‘Filter’ zoekt u een bestand op basis van bepaalde criteria

          NEWFAQ02b

        • Met het dropdownmenu naast ‘Filter’ zoekt u bestanden op voor één bepaalde entiteit. Beheert u maar één entiteit, dan heeft dit voor u geen belang. 

          NEWFAQ02c

          • Mono-entiteit: bestanden in de entiteit waar u momenteel aan het werken bent
          • Multi-entiteit: bestanden uit alle entiteiten die u beheert
          • Bestanden door mij verstuurd: bestanden die al verstuurd zijn en klaar staan om ondertekend te worden.
        • Tabblad ‘Te tekenen’: hier staan alle betalingen die u kan tekenen. U kan selecties maken aan de hand van de functies ‘Filter’ of met de uitrolmenu’s naast ‘Filter’.

          NEWFAQ02d

          • Met de knop ‘Filter’ zoekt u een bestand op basis van bepaalde criteria.

            NEWFAQ02e

          • Met het dropdownmenu naast ‘Filter’ zoekt u bestanden op basis van wie deze moet ondertekenen.

            NEWFAQ02f

          • Met het dropdownmenu (standaard op ‘Mono-entiteit’) zoekt u bestanden op basis van de entiteit waarvoor u wil tekenen.
            • Mono-entiteit: bestanden in de entiteit waarin u momenteel aan het werken bent
            • Multi-entiteit: bestanden uit alle entiteiten die u beheert
            • Bestanden door mij verstuurd: bestanden die al verstuurd zijn en klaar staan om ondertekend te worden.

              NEWFAQ02g
  • Waar vind ik betalingen in verwerking/met memodatum/in afwachting van voldoende beschikbaarheid?

    • Ga naar ‘Producten’/‘Rekeningen’/ ‘Overzicht’ en klik op de 3 bolletjes rechts van het rekeningnummer dat u wil raadplegen en selecteer ‘Opvolging transacties’. 
    • Selecteer het tabblad ‘Onvoldoende beschikbaar’ om toegang te krijgen tot deze verrichtingen.
  • Waar vind ik ondertekende betalingen in afwachting/met uitvoeringsdatum in de toekomst?

    • Ga naar ‘Producten’/’Rekeningen’/ ‘Overzicht’ en klik op de 3 bolletjes rechts van het rekeningnummer dat u wil raadplegen en selecteer ‘Opvolging transacties’.
    • Selecteer het tabblad ‘Met toekomstige uitvoeringsdatum’.
  • Waar vind ik details van een betalingsbestand?

    • Via ‘Transacties in voorbereiding’/‘Bestanden’.
      • Klik op de 3 bolletjes rechts van het bestand waarvan u de details wil.
      • Selecteer ‘Details’
      • U krijgt de details van het volledige bestand.
    • Voor nog meer details klikt u op de 3 bolletjes rechts van elk bestand en kies de optie ‘Berichten’ (groep betalingen met dezelfde opdrachtgevende rekening):
      • Verschillende berichten van het bestand verschijnen
      • Klik op ‘Details’ via de 3 bolletjes rechts van het bericht
      • U komt in de details van het bericht terecht
  • Annuleren van een bestand met betalingen/duplicaatbestand/domiciliëringen

    Bij het verzenden kan het gebeuren dat u zich van bestand vergist of dat u hetzelfde bestand tweemaal invoert. Gelukkig biedt BelfiusWeb de mogelijkheid om de situatie te verhelpen.

    • U kan het zelf annuleren in BelfiusWeb, enkel als het bestand nog niet werd ondertekend, en wel als volgt:
      • ga naar het menu "Transacties in voorbereiding/Bestanden";
      • klik op de drie puntjes rechts van het bestand;
      • klik op "Berichten";
      • klik op de drie puntjes rechts van de regel en selecteer "Schrappen"
        Imgnewfaq36a
        Imgnewfaq36b

      Let op! Als u het bestand tweemaal hebt in gevoerd, dan moet u altijd:

      • het laatste bestand dat u hebt aangemaakt annuleren en
      • het eerste ondertekenen, opdat het wordt uitgevoerd
    • Werd het bestand al ondertekend, is het niet "dringend" en werd het nog niet uitgevoerd, bel ons dan op het nummer 02 222 87 20, zodat wij het nodige kunnen doen. De Gebruikershandleiding "Betalingsbestanden importeren, opvolgen en ondertekenen" legt uit wat u zelf kan doen in BelfiusWeb voor het aanmaken, wijzigen en annuleren van uw bestanden.