FAQ

Q&A

  • Hoe voeg ik overschrijvingen aan een bestaande enveloppe toe?

    • Via ‘Transacties in voorbereiding’/‘Enveloppen’/‘Overzicht’ komt u in de lijst met enveloppen. U vindt er 3 tabbladen: actieve, terugkerende en gearchiveerde enveloppen. 
    • Klik rechts van de actieve of wederkerende enveloppe op de 3 bolletjes en selecteer ‘Transacties’ om een enveloppe te wijzigen. 
    • Klik vervolgens op ‘Nieuwe overschrijving’ in de rechterbovenhoek. 
    • Voer de overschrijving in en sluit af door op ‘Bewaren’ of op ‘Bewaren (ontwerp)’ indien de gegevens nog niet volledig zijn. 
    • Om terug te keren naar de lijst met transacties in de enveloppe, klikt u op de link ‘Naar enveloppe...’ linksboven in uw scherm.
  • Waar vind ik de tegenpartijen?

    Ga naar ‘Producten’ > ‘Rekeningen’ > ‘Tegenpartijen’ of naar ‘Sociale rekeningen’ > ‘Tegenpartijen’.
  • Hoe selecteer ik een begunstigde of tegenpartij in het overschrijvingsformulier?

    Dit kan op 2 manieren en is afhankelijk van het aantal bewaarde begunstigden:

    1. Tik bij ‘Benaming begunstigde’ de eerste letters van de benaming. Vervolgens krijgt u een lijst waaruit u de begunstigde kan selecteren.
    2. Klik in het vak ‘Rekening begunstigde’ op het vergrootglas. Vervolgens opent er een menu waaruit u de begunstigde kan selecteren.
  • Hoe voer ik een nieuwe overschrijving in?

    Dit kan op 3 verschillende manieren:

    • Via de snelkoppeling ‘Nieuwe overschrijving’ boven de menu's aan de linkerzijde.
    • Door in het overzicht met de rekeningen achteraan op 3 bolletjes te klikken en ‘Nieuwe overschrijving’ te selecteren.
    • Vanuit het menu ‘Transacties in voorbereiding’ > ‘Normale transacties’ of ‘Uitgebreide transacties (naar enveloppen)’. Klik rechts bovenaan op ‘Nieuwe overschrijving’.

    Bij ‘Type overschrijving’ selecteert u welk type overschrijving u wil invoeren. U hebt de keuze uit:

    • Europese overschrijving
    • Internationale overschrijving
    • Cheque
    • Transfer tussen compartimenten

    Vervolgens kiest u op welke manier u de overschrijving wil aanmaken.

    • Kies voor ‘Normale invoer’ wanneer u 1 of meerdere losse of individuele overschrijvingen wil aanmaken.
    • Kies voor ‘uitgebreide invoer (naar enveloppe)’ wanneer u een (globaal) betalingsbestand van de overschrijvingen wil maken.

    Tijdens de invoer van een internationale overschrijving of overschrijving in deviezen wordt u op de hoogte gebracht van de kosten en koersen die erbij horen.

  • Wat moet ik doen als mijn scherm voor een overschrijving niet volledig is?

    Ga na of de zoom van uw browser niet hoger dan 100% staat. 

    NEWFAQ13a



    De BelfiusWeb-schermen passen zich aan in functie van uw toestel (tablet, computer). Indien de resolutie beperkt is, zal een overschrijvingsformulier onder de vorm van 5 tabbladen afgebeeld worden (type overschrijving, rekening opdrachtgever, tegenpartij, bedrag, onderwerp).



    NEWFAQ13b
  • Waar vind ik enveloppes en hoe verzend ik ze?

    • Selecteer ‘Te verwerken enveloppes’.
    • U komt terecht in de ‘aangemaakte enveloppe’.
    • Klik achteraan op de 3 bolletjes en selecteer ‘Als bestand verzenden’ om hiervan een betalingsbestand te maken.
    • U kan kiezen om het bestand getekend of ongetekend te verzenden.
    • Bij ‘Te verwerken bestanden’ kan u de status van het bestand controleren en indien nodig een 2e handtekening plaatsen.
  • Waar vind ik details van een betalingsbestand?

    • Via ‘Transacties in voorbereiding’/‘Bestanden’.
      • Klik op de 3 bolletjes rechts van het bestand waarvan u de details wil.
      • Selecteer ‘Details’
      • U krijgt de details van het volledige bestand.
    • Voor nog meer details klikt u op de 3 bolletjes rechts van elk bestand en kies de optie ‘Berichten’ (groep betalingen met dezelfde opdrachtgevende rekening):
      • Verschillende berichten van het bestand verschijnen
      • Klik op ‘Details’ via de 3 bolletjes rechts van het bericht
      • U komt in de details van het bericht terecht
  • Hoe teken ik een overschrijving die ingevoerd is via normale invoer?

    • Ga naar ‘Transacties in voorbereiding’.
    • Selecteer ‘Normale transacties’ > ‘Overschrijvingen’. 
    • Vervolgens krijgt u de lijst met overschrijvingen. 
    • Naast ‘Filter’ kiest u voor ‘Transacties die ik kan tekenen’. 
    • Nu kan u de transacties aanvinken en tekenen.
  • Hoe teken ik een overschrijving die ingevoerd is via uitgebreide invoer?

    • Ga naar ‘Transacties in voorbereiding’ > ‘Uitgebreide transacties (naar enveloppen)’ > ‘Overschrijvingen’. 

      NEWFAQ33a

    • Selecteer in de lijst de overschrijvingen die u wil tekenen.
    • Vervolgens hebt u 2 mogelijkheden: ofwel verzendt en tekent u de betalingen meteen, ofwel u maakt u er eerst een enveloppe van.

      NEWFAQ33b



      Verzenden
      U wil de betalingen niet aan een enveloppe toevoegen, omdat u het betalingsbestand later niet meer wil gebruiken.
    • Klik op ‘Verzenden’ indien u de betalingen meteen wil verzenden.
    • Indien u zelf een volmacht hierop hebt, dan kan u de betalingen meteen tekenen door ‘Enveloppe getekend versturen?’ aan te vinken.

      NEWFAQ33c

    • Vervolgens ‘bevestigt’ u de betalingen. De betalingen kunnen enkel getekend worden indien u een volmacht hebt.
    • Teken de betalingen.
    • Een pop-up verschijnt met een link naar uw bestanden. Deze link leidt u naar ‘Transacties in voorbereiding’ > ‘Bestanden’. U vindt er de status van uw bestand bij Belfius, samen met bestanden in afwachting van ondertekening.

      NEWFAQ33d

    • Tabblad ‘Alle’: hier vindt u alle betalingen die aanvaard zijn door Belfius, die nog in afwachting van ondertekening of foutief zijn. U maakt selecties aan de hand van de ‘Filter’ of kiest met het uitrolmenu naast ‘Filter’ voor welke entiteit u bestanden wil zien.
    • Tabblad ‘Te tekenen’: hier staan alle betalingen die u kan tekenen.
      U kan selecties maken aan de hand van de functies ‘Filter’ of met de uitrolmenu’s naast ‘Filter’.

      Toevoegen aan enveloppe
      U wil betalingen aan een enveloppe toevoegen (nieuw of bestaand) vooraleer u deze ondertekent, om dit betalingsbestand in de toekomst te hergebruiken.
    • Klik op ‘Toevoegen aan enveloppen’.

      NEWFAQ33f

    • Kies voor een ‘Actieve’ of ‘Weerkerende’ enveloppe
    • Kies voor een ‘Nieuwe enveloppe’ of ‘Bestaande enveloppe’
    • Vervolgens geeft u de enveloppe een naam en u bevestigt.
    • Nu vindt u de enveloppe terug bij ‘Transacties in voorbereiding’ > ‘Overzicht’ > ‘Enveloppen’.
    • Klik rechts van de aangemaakte enveloppe op de 3 bolletjes om ‘Als bestand versturen’ te selecteren.
    • U kan nu het bestand getekend of ongetekend versturen.

      NEWFAQ33g

    • Bij ‘Transacties in voorbereiding’ > ‘Bestanden’ vindt u de status van het bestand terug met de status bij Belfius en kan u die eventueel tekenen.
  • Hoe teken ik een overschrijving die ingevoerd is via een geïmporteerd betalingsbestand?

    • Ga naar ‘Transacties in voorbereiding’.
    • Selecteer ‘Bestanden’.

      NEWFAQ34a NEWFAQ34b

    • Tabblad ‘Alle’: hier vindt u alle betalingen die aanvaard zijn door Belfius, die nog in afwachting van ondertekening of foutief zijn.
      U maakt selecties aan de hand van de ‘Filter’ of kiest met het uitrolmenu naast ‘Filter’ voor welke entiteit u bestanden wil zien.
    • Tabblad ‘Te tekenen’: hier staan alle betalingen die u kan tekenen.
      U kan selecties maken aan de hand van de functies ‘Filter’ of met de uitrolmenu’s naast ‘Filter’.